Najava Seksotinova 2017.
Kako seksualnost izražavati u umjetnosti
Seksotinovo, erotsko Valentinovo, održava se u gostoljubivom prostoru Sherry Wines & Bites bara u dvorištu Ilice 73 u Zagrebu. Lani su na Seksotinovu u Koldingu bili erotski prvoborci Pero Kvesić, Borivoj Radaković i Marijan Grakalić, uz mlade nade, a ove godine erotsku prozu i poeziju čitat će književnici svih generacija. Marina Šur Puhlovski, Alojz Majetić, Dunja Matić, Žarko Jovanovski, Tatjana Radmilo, Maja Sačer, Doris Pandžić, Aleksandar Žiljak i Marina Krleža – književna su imena koja dolaze publici čitati svoje prozne i poetske odlomke. Marina Krleža inicirala je i organizirala Seksotinovo te ne skriva zadovoljstvo zbog ovogodišnjeg odaziva i književnika i publike.
Jeste li zadovoljni odjecima prvog izdanja Seksotinova, koje je označilo pokretanje web projekta Seksoteka? Koje novine donosi drugo Seksotinovo, u odnosu na prošlogodišnje izdanje?
Iako nisam imala nikakvih očekivanja jer zaista radim ono što volim stvarajući sadržaj kakav bih i sama konzumirala, naravno da sam zadovoljna jer početi projekt pred 50-ak ljudi koji su došli isključivo zbog sadržaja,originalnosti i hrabrosti onoga što radite, mislim da je dobra stvar.
Ove godine cilj mi je bio organizirati događaj u komfornijem i modernijem prostoru u odnosu na prošlu godinu. Želim da se čitanja naglas ovakve smione književnosti ne događaju u zadimljenim polumračnim prostorima, nego da poprimi vizualno privlačniji i uredniji oblik kojim će, osim uglavnom muške intelektualne publike na sličnim dosadašnjim događajima, zaintrigirati više žena, pa i mladih. Željela sam pitomost, toplinu, interijer s dobrim vinima i hranom za sve one koji će ogladnjeti nakon slušanja o seksu u raznim varijantama.
Novosti su i te da ove godine imamo jednak omjer poezije i proze (prošle je godine proza dominirala), odlomci neće biti duži od 2-3 kartice da se održi dinamika, a izraz, teme i motivi protezat će se od zabavnih humorističnih do realnih intelektualističkih. Dakle, bit će uistinu za svakoga ponešto. Također, osim iz Zagreba i Rijeke, ove godine imamo i gošću iz Splita.
Na ovogodišnjem Seksotinovu nastupit će pet žena i tri muškarca. Je li takva nadmoć žena u programu Seksotinova pokazatelj ženske dominacije i u erotskoj književnosti? Po čemu se razlikuju ženska i muška erotska književnost?
S obzirom na to da je prošle godine omjer bio upravo obrnut, u korist muškaraca, naravno da mi je drago zbog tog preokreta iako je posve slučajan. Kako god, silno mi se sviđa način na koji su žene odjednom progovorile, otvorile se, počele mi se javljati – od slanja književno-umjetničkih radova do želje za angažmanom pisanja znanstvenih članaka s područja psihologije, sociologije i biologije. Žene progovaraju brzo, kreativne su, efikasno se umrežuju. Iznimno sam sretna što im, između ostaloga, upravo Seksoteka to omogućuje.
Muška i ženska erotska književnost danas se više gotovo ne razlikuju. Sve ovisi od autora do autora, neovisno o spolu. Svatko od nas koji pišemo erotiku i pornografiju ima neki svoj pristup temama i izrazu; pretpostavljam da to djelomično ovisi i o životnim iskustvima i preferencijama jer pisanje o seksu je preintimno da bismo se posve odmaknuli od onoga što nam je blisko i drago u životu. No, postoji ipak jedna mala razlika, a to je da žene još uvijek nisu u dovoljnoj mjeri progovorile o inicijativama koje pokreću u seksu, kao i o dominaciji koju mogu imati u seksualnim odnosima. To još uvijek nekako držimo za sebe, iako ne bismo trebale. Ali polako će i to isplivati, sigurna sam.
Kako su kod nas prihvaćene erotske priče domaćih autora, u usporedbi s aktualnim književnim i filmskim serijalom ’50 nijansi’? Jesu li ‘Nijanse’ djelovale na domaću književnu erotiku i kako?
Što se ‘Nijansi’ tiče, čiji drugi dio ovih dana ima premijeru u kinima, rekla bih da su učinile da svijet bude otvoreniji po pitanju seksualnosti u književnosti te da konačno ta seksualnost, možda prvi put u povijesti, postane književni mainstream (nakon magije u ‘Harryju Potteru’, pustolovine u ‘Gospodaru prstenova’ i vampira u ‘Sumrak sagi’). Jer, budimo realni, klasici svjetske erotske literature ipak su do tada nekako bili rezervirani isključivo za intelektualne čitatelje zrele dobi. Drago mi je da se to mijenja (između tih klasika imali smo jednu Wei Hui i još pokojeg pisca bestselera koji je promijenio stvari) i da seksualnost u književnosti postaje dostupnija, osim što sve više postaje prilagođena ženskim čitateljima i mladima.
Za razliku od zapadnog svijeta gdje je erotika u literaturi postala mainstream, u Hrvatskoj to još uvijek nije slučaj. Hrvati su ’50 nijansi sive’ dočekali na nož iako je knjiga bila uistinu čitana i kod nas. Mi volimo komplicirati i kritizirati, praviti se važni da čitamo pametnija i kvalitetnija djela, a doma smo svi listali tu knjigu i, ako ni radi čega drugog, iz puke znatiželje željeli saznati zašto je postala planetarno popularnom. Osobno je nisam kritizirala jer smatram da svaka knjiga ima svoje čitatelje, a pisanje na Zapadu može biti itekako unosan posao.
Nisam sigurna da je baš ta knjiga generalno utjecala na hrvatsko pisanje erotike i pornografije jer mi koji to pišemo ipak smo, u većoj mjeri, odrasli čitajući pisce poput Nabokova, Millera i Bukowskog, ali uvjerena sam da dolaze neke nove generacije na koje je možda upravo ta knjiga ostavila utjecaj. I mogu vam reći da se jako veselim novim generacijama. Zanima me u kojem će smjeru ići njihova seksualnost i na koji će ju način izražavati u umjetnosti. U ovih godinu dana osjećam da je društvo poprilično sazrelo, čak i brže nego što sam mislila i drago mi je što mi se sve više pisaca obraća s molbom da ih objavim na Seksoteci. Dobivam i prijedloge za pokretanje čitave biblioteke te tematike i ta mi je ideja vrlo privlačna.
Projekt za relativizaciju i detabuizaciju seksualnosti nastao u veljači 2016. godine. Postojimo na Facebooku, Instagramu, YouTubeu, LinkedInu, Twitteru i Pinterestu. Za suradnju pišite nam na seksoteka@gmail.com